zaterdag 24 april 2010

kippen en zo

Gistermiddag had ik Colin en Alaska samen bij me met de scoot.Terwijl ik het zandpaadje op de eng op wil draaien zie ik uit een ooghoek dat even verderop kippen lopen.O jee, gelukkig had ik Alaska nog aan de uitlooplijn dus dat maar even zo gelaten.Colin is wat makkelijker te 'sturen'. Midden op de eng zit een biologische tuinder die tegenwoordig ook kippen heeft die meestal op dat omheinde terrein lopen en snachts in een soort woonwagen zitten.Maar nu had hij ze dus losgelaten, leuk een papiertje opgehangen met 'honden aan de lijn de kippen lopen los'
:-( ,(een van de weinige plekjes waar honden nog legaal los mogen!) Maar goed, ik had ook geen zin in dooie kippen dus Alaska vast gehouden. Die kippen zijn dus helemaal nergens van onder de indruk, en gingen nog geen cm opzij zodat Colin- die vroeger daar vast wel een sprintje naar had getrokken- er gewoon tussendoor slalomde met even een halve blik opzij naar de witte kakelbeesten. Braaf hoor! Alaska liep op scherp, het kostte haar echt moeite niet een van stomme kippen een kopje kleiner te maken. Elke minieme beweging richting kip kon ik nu meteen corrigeren met een NEE NIET AAN DE KIPPEN KOMEN, zonder de uitlooplijn vast te zetten is ze op eigen poten tussen die 30+ kippen doorgelopen. Goedzóó!! ,netjes hier blijven......EHHH NEE! ...goedzóó!. 2 keer gestopt netjes koekje voor alle bravigheid en het op mij letten, en weer verder.Wat kostte haar dat een hoop aan beheersing, maar knap hoor! Net voorbij de kippen weer netjes zitten en toen los.Helemaal blij was ze, ze liep er helemaal van te dansen. Colin wilde uiteraard ook die koekjes, en die kreeg hij ook, die verdiende hij helemaal, heel erg braaf!! Op de terugweg moesten we er weer langs, en toen ging het al een stuk beter.Alaska hielp zichzelf door aan de andere kant van de scoot te gaan lopen, zover mogenlijk van die stomme kippen af, ze leert snel! Ik heb er niet op gereageerd het moet heel gewoon zijn om overal langs te gaan. Maar als ze dan als ik stop keurig naar me toekomen, gaan zitten en alle aandacht bij mij hebben is dat natuurlijk wel een braaaaf en koekje waard! :-)
Vanochtend was er voor Alaska weer de eerste cursusdag, nu voor de VEG, en wat deed ze alles meteen weer goed en met veel entousiastme! Het is zo'n leuk hondje om mee te werken, ze is echt 'in' voor alles! Na de cursus nog even een stukje leuk gewandeld met een Markiesje wat ook de cursus doet.Wat hadden ze een plezier samen!! De andere 3 mochten mee naar het Binnenveld, waar Justin en Colin weer ouderwets als een school vissen samen over de weg liepen, dat vind ik altijd zo lollig om te zien.Alles met enen rechts of links en stoppen om te snuffelen. Fellow wordt op het moment met de dag moeizamer, maar hij houdt er plezier in om mee te gaan, dus maar een paar korte stukjes lopen en een paar lekkere pauzetjes in het zonnetje waar hij ligt te genieten in het gras terwijl de anderen lekker aan het snuffelen zijn.
En dat alles met dit heerlijke weer.Genieten!!!!

Geen opmerkingen: